It’s all Swing, it’s all Black, it’s all Afro / É tudo Ginga, é tudo Negro, é tudo Afro


Yesterday, no-one had to pay to watch the still unedited, long and brilliant documentary BH Soul, by local filmmaker and DJ Tomás Amaral.

I’ve wrote about the Soul Quarter in Belo Horizonte and I’ve seen it extend to many uptown clubs and now every Friday night back to center. It’s Black Friday, and a Good Friday too. From the “Rhythm and Poetry” of contemporary black culture under the Santa Tereza viaduct, to the Soul of the older Motown forever crowd just across the street in the new cool hang out place, the Bordello Bar.

BH Soul documents the history of the movement, from the 70’s to its revival in the 21st century. From police repression in bad reputed, black people only bars, such as Máscara Negra (Black Mask), to taking back the streets and mainstream culture. Careless young dancers then, engulfed in wasting life away with work and financial worry later, they meet again in the Soul Quarter and get their youth’s black experience back. And now, older, they took out their fancy suits, the hat, the cane and the shining shoes and back to James Browning this lovely city.

And yes, as many of them observe in their interviews, it’s all the same swing, it’s all black, it’s all afro. The documentary illustrates the idea, combining images of African dance with soul sounds, alternated with images of soul dancers dancing to the sound of African drums. Made me think of Les Blank’s documentary Sworn to the Drum, a tribute to Afro-Cuban percussionist Francisco Aguabella, when art historian Robert Farris Thompson speaks of how we can trace back afro-cuban songs and rhythms along the atlantic coast, down south, up north and across the ocean to Africa.

That’s how the history of black resistance is manifested today throughout the Americas. In ART.

Ontem, ninguém teve de pagar para ver o ainda não editado, longo e brilhante documentário BH Soul, pelo diretor local e DJ Tomás Amaral.

Já escrevi sobre o Quarteirão do Soul em Belo Horizonte e vi-o chegar aos clubes da zona sul e agora de volta ao centro todas as sextas de noite. É uma Sexta Feira Negra, e uma boa sexta feira. Do “Ritmo e Poesia” da cultura negra contemporânea debaixo do viaduto Santa Tereza, ao Soul do pessoal Motown forever do outro lado da rua no novo bar de Belo Horizonte, o Bordello.

BH Soul documenta a história do movimento, dos anos 70 ao seu reavivar no século 21. Desde a repressão policial no mau reputado-só-para-negros bar Máscara Negra, a retomar as ruas e a cultura oficial. Jovens dançarinos de então, emersos depois em deixar passar a vida com as preocupações laborais e financeiras do costume, encontram-se de novo no Quarteirão do Soul recuperando a experiência black da juventude. E hoje, mais velhos, tiraram ainda assim do armário os velhos fatos, o chapéu, a bengala e os sapatos bem engraxados e voltaram a agitar um James Brown pela cidade.

Como muitos observam nas entrevistas, é tudo ginga, é tudo negro, é tudo afro. O documentário ilustra a ideia, combinando imagens de dança africana com sons soul, e imagens de James Brown dançando ao som de um tradicional batuque africano. Lembrei-me do documentário de Les Blank, Sworn to the Drum (prometido ao tambor), um tributo ao percussionista Afro-Cubano Francisco Aguabella, onde o historiador de arte Robert Farris Thompson fala de como se pode rastrear de volta a África os sons e ritmos de Cuba, através do oceano ou ao longo da costa americana, para norte e para sul.

E assim se manifesta hoje neste lugar a história da resistência negra por todo o continente americano; na ARTE.

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