Selling Fish / Vendendo Peixe


“Vendendo Peixe” translates to english as Selling Fish. In portuguese however, what the expression means is a less informal way of saying “to promote yourself” or, as word reference forum clarifies: to sell yourself.

A couple of years ago a group of friends, interested in exploring the city as a democratic space for creativity, organized an event on the last floor of Mercado Novo, an indoor three-storey market with hundreds of traditional shops in the city center of Belo Horizonte, Brazil, which has been largely forgotten by the public.

The huge space, of which only a few shops survive, is one of those once glorious buildings that becomes part of a city’s history. An amazing construction where the outter walls’ opening pattern provides a spectacle of light and shadow dancing around to the sun’s movement along the day.

The agreement between the organizers and the building’s administration was informal but clear: no paint on the walls! And so they brought boards and palisades, textiles and colors and painted the day away in an event everyone still talks about, called Kréu Krio. During that day, no-one saw who did the cool yellow big fish on the bathroom’s wall…

2 years on, the fish is still there

Turns out, the administrator loved the fish. And so, on the next 18th of September, two years on like a “biennal”, urban artists are back to Selling Fish. This time the walls will be colored with ideas and materials brought by any artist that wants to participate. Street or gallery, student or teacher, performer or musician. Experimental art and sounds, for free, celebrating one of the most beautiful and neglected buildings in the center. Brought to you by Urubois and Mixsórdia.

Kreu Krio: the first edition of Vendendo o Peixe, at Mercado Novo, Belo Horizonte, Brazil, 2008

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Dois anos se passaram desde que um grupo de amigos, interessados em explorar a cidade enquanto espaço democrático de criatividade organizaram um evento no último andar do Mercado Novo, um edifício de três pisos com centenas de lojas tradicionais no centro de Belo Horizonte, Brasil, que foi esquecido por grande parte da população.

O enorme espaço, onde sobrevivem apenas algumas lojas, é um desses edifícios outrora gloriosos que entram para a história de uma cidade. Uma belíssima construção onde as aberturas das paredes externas oferecem um espetáculo de luz e sombra, que dança com o movimento do sol ao longo do dia.

O acordo entre os organizadores e a administração foi informal, mas claro: nada de tinta nas paredes e muros! Levaram-se tapumes e telas, textéis e cores, e assim se foi pintando o dia, num evento, ainda hoje muito falado, ao qual se chamou Kréu Krio. Durante o dia, ninguém viu quem pintou o peixão amarelo na parede do banheiro…

Mas o administrador adorou o peixe. E assim, no próximo dia 18 de Setembro, dois anos depois que nem ‘bienal’, artistas urbanos regressam ao Mercado Novo, Vendendo Peixe. Desta vez as paredes vão ser coloridas com ideias e materiais trazidos pelos próprios participantes do evento. Artistas de rua ou de galeria, estudantes e professores, atores e músicos. Artes e sons experimentais, gratuitos, celebrando um dos mais belos e negligenciados edifícios do centro. Organizado pelos Urubois e o guia cultural Mixsórdia.

Peixão - banheiro, terceiro piso, Mercado Novo, centro de Belo Horizonte, Minas Gerais Brasil - a misteriosa "aparição" da edição Kréu Krio 2008, que deu origem ao evento Vendendo Peixe que terá lugar dia 18 de Setembro, 2010 no mesmo local

Kréu Krio 2008

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