Handala, the Palestinian boy who refused to grow up / Handala, o garoto Palestino que se recusou a crescer


Naji Al-Ali's Handala boy "Let This Refugee Return" sign at an anti-war on Iraq demo in San Francisco

In 1948, when Naji Al-Ali was 10 years old, he was forced out of his homeland of Palestine. Room was being made for the Jews and their new state of Israel, and zionist attacks led many to flee. That year, 60% of the total Palestinian population was expelled and over 500 villages destroyed, in what became known to Palestinians as the Nakba, or the Palestinian Catastrophe. It was the beginning of the slow genocide of a culture that ever since claims the right to return.

Naji Al-Ali grew up in Lebanon in a refugee camp where he picked and began depicting the trauma inflicted on his people. He studied art in Kuwait where Handala boy was created in 1969. Al-Ali returned to lebanon and continued working on “his signature”, a boy of the age he had when he fled Palestine and a boy in rags in solidariety with the poor. After 1973, Handala started to turn its back on viewers, not wanting to hear “outside solutions” and refusing to grow up until he could return home.

He fled once more, in 1982 when Israel invaded Lebanon and he witnessed the massacre of the Sabra and Shatila refugee camps. He returned to Kuwait but was expelled for political reasons, moving to London in 1985, where he continued his struggle for Palestine and contributed to various publications. In 1987 he was assassinated on his way to work. A young man in his fifties, an activist and creator of a now eternal symbol of justice for Palestine. And, as the photo above shows, to this day activists for Palestine carry the Handala boy with them to protest against war and to demand: “let this palestinian refugee return”.

The gun man was obviosuly never caught. Long Live Free Palestine.

Mural dedicated to the Nabka, Jabalya refugee camp, Gaza, Palestine

Em 1948, quando Naji Al-Ali tinha 10 anos, foi forçado a deixar a sua casa na Palestina. Os judeus e o seu novo estado de Israel precisavam de espaço, e os ataques zionistas obrigaram muitos a fugir. Naquele ano, 60% da população total da Palestina foi expulsa e cerca de 500 vilas destruidas, no que se tornou conhecido para os Palestinos como Nakba, ou a catastrofe Palestina. Foi inicio do lento genocidio de uma cultura que desde então reinvindica o direito a regressar.

Naji Al-Ali cresceu no Líbano, num campo de refugiados, onde assimilou e começou a retratar o trauma infligido a seu povo. Estudou arte no Kuwait onde o cartoon Handala foi criado em 1969. Al-Ali regressou ao Líbano e continuou trabalhando na “sua assinatura”, um garotinho de sua idade quando saiu da Palestina, coberto de andrajos em solidariedade com os mais pobres. Depois de 1973, Handala começou a voltar as costas, não mais querendo ouvir “soluções de fora”, e recusando crescer até o deixarem ir para casa.

Al-Ali fugiu mais uma vez, em 1982 quando Israel invadiu o Líbano e ele testemunhou o massacre dos campos de refugiados de Sabra and Shatila. Voltou para o Kuwait mas foi expulso por razões politicas, mudando para Londres em 1985, onde continuou a luta por uma Palestina livre e contribuiu para publicações variadas. Em 1987 foi assassinado a caminho do trabalho. Ainda jovem, nos cinquenta, um ativista e criador do que se tornou num símbolo histórico de justiça para a Palestina. E, como mostra a foto do topo, até hoje ativistas pela Palestina carregam o garotinho Handala para protestar contra a guerra, continuando a exigir: “deixem este refugiado palestino regressar”.

O assassino, é obvio, nunca foi encontrado. Viva a Palestina Livre, sempre.

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